Už je tomu přes rok, co jsem vám psala , že jsem četla knihu Johna Axe s názvem Eat dirt, tedy v podstatě v překladě „Jezte špínu“ nebo také „Jezte hlínu“. Předpokládám, že spoustě z vás, kdo hledá příčinu svých onemocnění, už přečetla recenzi (a snad i celou knihu) na Zdravá střeva. Ale i tak se stále ptáte, co číst dál, kam se vrtnout, kde hledat nějaký návod…. A já musím říct, že kniha od Dr. Axe by vám mohla pomoci, protože je naprosto úžasná. Pokud ve stejných vodách lovíte informace stejně dlouho jako já, spousta informací pro vás bude jen opáčkem. V této knize najdete trochu něco jiného než u předchozích autorů, jelikož se zde vědecké informace prolínají s lékařskou praxí autora. Není to tedy jen přehledné dílo vědecké literatury, které vám vysvětlí, jak funguje trávení a imunita, ale proč a jak vzniká „propustné střevo“ a jak takový stav může vést ke vzniku alergií, intolerancí i autoimunitních chorob.

Když čtete podobného knihy, začnete být více pozorní nejen ke svým návykům, ale návykům ostatních. Naposledy jsem měla takový ten aha moment v letadla. Vedle mě seděla rodina hovořící rusky (tedy ilustrace toho, kam sahá západní svět) s asi 6-letým dítětem. Aby bylo dítě jevící známky hyperaktivity spokojené, dostalo rovnou tři balíčky nabízených slaných tyčinek (tedy kombinace cukru, tuku a nadbytečného množství soli). Než si tento poklad mohlo sníst, na ruce dostalo řádnou dávku antibakteriálního gelu. A k pití pak samozřejmě kolu (co naplat, že takto malé děti by se neměly s kofeinem setkávat, natož ta dávka cukru). A já si říkala – tady to máš, pravá ukázka toho, proč roste výskyt alergií a všech onemocnění, proč bojujeme s dětskou obezitou a v dospělosti se divíme pojmům jako HIT. Vítejme v moderním světě, kde trávíme pomalu sami sebe i své děti, kde ničíme bakterie nejen na povrchu, ale hlavně uvnitř našeho těla. Přitom výzkum jasně naznačuje, že naše mikrobiota má své slovo a jak ji ničíme, hlásí se o svá práva.

Jak už jsem zmínila, zhruba ve stejnou dobu, kdy jsem dočítala knihu, dostala se mi do rukou přeložená kniha Zdravá střeva od Sonneburgů. Tak nějak mi tenkrát přišlo, že většina lidí ocení spíše recenzi na česky vydanou knihu a že přidávat obě recenze by bylo zbytečné, protože hlavní cíl knih je stejný. Nedávno mi kniha skončila opět v rukou a já si říkala, že vám ji tedy připomenu, protože přece jen něco navíc přináší. Dr. Axe je lékař a praktikoval i lékařskou praxí, ale až vlastně nemoc jeho vlastní matky ho přivedla k tomu, že medicína neumí jednu základní věc – řešit tělo jako celek a na celek pohlížet. Medicína stále jaksi zapomíná, že do toho celku musíme přiřadit i mikrobiotu a postarat se o ni.

Jak jsem zmínila, data v knize jsou opřena o vědecké studie a najdete zde citace. Nebudu procházet kapitolu po kapitole, ale rovnou se dnes vrhnu na konec knihy. V závěru knihy se dostáváme k velmi důležitému bodu, což si obvykle lidé ani lékaři nepřipouští, a to, že většina léků poškozuje naše tělo právě přes poškození mikrobioty a tenké střevo. Celá řada léků nás připravuje o minerály a vitamíny a neměli bychom na to zapomínat. Někdy se reakce projeví hned jako alergie, někdy až po letech, kdy jsou už nenávratně některé orgány poškozeny. Dostanete zde rady na téma, jak správně vybrat probiotika, které kmeny užívat, jak fungují i samotná prebiotika a jak léčbu podpořit třeba esenciálními oleji. Podle mě je velmi hezky vysvětlena i část ohledně psychiky, kdy dnes musíme již aktivně pracovat na tom, abychom se zklidnili a trénovali parasympatické nervy, které jsou zodpovědné za snížení stresových reakcí, jenž jsou úzce propojeny s naší mikrobiotou. Jinak bych ráda zmínila, že kniha má i další zajímavé věci, tedy např. které léky nás ochuzují o které živiny (a pak je tedy nutné je při dlouhodobém užívání léků doplňovat). Ještě než se dostanete k samotné třetí části, která je na této knize tak cenná, dostanete obecný návod, jak přistupovat k léčbě propustného střeva a potažmo svého zdraví, krok po kroku. Program podle Dr. Axe má pět bodů léčby:

1. odstraňte (věci jako je pšenice a další obilniny, komerční kravské mléko, cukr, hydrogenované oleje, GMO potraviny, toxické látky) – dozvíte se i tipy, čím rizikové potraviny/jídla nahradit
  2. zasejte – myšleno tak, že po odstranění špatných hráčů je na čase zasít dobrou mikrobiotu (probiotika, fermentované potraviny) – nezaměřujte se jen na jídlo, ale třeba choďte v přírodě bosí, hrabejte v půdě atd.
  3. obnovte – přidejte zdravé potraviny, které pomohou udržet zdravé střevo – bio ovoce, zeleninu, maso, ořechy a další produkty, kefíry z nepasterizovaného mléka, vývar, fermentovaná zelenina,  kokosové produkty, mořské (divoké) ryby, prebiotika, vláknina
  4. uvolněte se – stres a emoční nepohoda škodí mikrobiotě stejně jako špatná strava – jděte na masáž, buďte aktivní, dejte si horký čaj, čtěte, dejte si hořčík, zapalte arolampu, poslouchejte hudbu
  5. zapečeťte – jakmile obnovíte funkci střeva, snažte se ji uhlídat, vyhněte se přebytečným lékům, udržujte funkci (probiotika, trávící enzymy, L-glutamine, lékořice, kolagen, boswellia či jiné suplementy). Stejně tak se Dr. Axe aktivně zabývá studiem esenciálních olejů a dostanete tedy i návod, jak je využít.

Nejvíc vás ale bude asi zajímat část třetí, kde je navržen program specificky podle typu vašeho problému. Zde Dr. Axe spojuje západní a čínskou medicínu, takže si na své přijdou i příznivci alternativních vysvětlení. Typ střeva si nevybíráte odhadem, ale v knize najdete kvíz, který vám dá odpověď, kam asi tak spadáte a jaký léčebný postup tedy zvolit (samozřejmě typy se mohou překrývat, prolínat i přidávat).

1. Střevo „kandida“ – spojeno s přerůstáním kandidy (spojení s antikoncepcí, vysokou konzumací cukru, chronickou nervozitou).
  2. Střevo „stres“ – když nadbytek sacharidů ve stravě a stres vedou k nadměrné funkci hormonálních žláz, vede to ke zvýšené propustnosti střeva.
  3. Střevo „imunita“ – spojeno s častým užíváním antibiotik, dietou plnou zánětlivých potravin, depresí. Pozorujeme oslabení imunity, potravinovou nesnášenlivost, IBD.
  4. Střevo „žaludek“ – vzniká v důsledku chronicky špatného trávení (špatné rozkousání, hltání, přejídání se, pomalé trávení), užívání léků na snížení žaludeční kyseliny a nedostatku vstřebávání živin, vede k SIBO, refluxu, nadýmání a plynatosti.
  5. Střevo „toxiny“ – vzniká u diety bohaté na nevhodné tuky a toxiny (včetně těch z kosmetiky, průmyslově zpracovaného jídla/balení), což vede k nadměrné zátěži jater a žlučníku, často se projevuje jako kožní problémy či nemoci spojené se žlučí.

Pro každé typ „střeva“ v samostatné kapitole zjistíte, na co se máte soustředit. Dozvíte se potenciální zdroje vašich problémů, potenciální symptomy a pak tzv. akční plán, tedy jak se v několik krocích postupně problému zbavit. Jedná se nejen o doporučení, co nemáte jíst, ale co hlavně máte jíst, jaké zvolit suplementy a co změnit v životě celkově (tedy třeba tipy na literaturu, jako zvolit fyzickou terapii, jak se může tento typ střeva prolínat do mentálních stránek a vlastností). Aby to nebylo vše, najdete i návod na ideální denní režim hodinu po hodině, tedy kdy ideálně vstávat, kdy si dát první jídlo, jaké rozestupy v jídle si nechat, kdy přidat suplementy. Na konci vás čeká jednoduchý seznam potravin, které jsou pro takovou léčbu prospěšné. Je to zajímavé pojatý přístup, který spoustě lidem pomůže, protože si uvědomí, že to není jen o samotném jídle, ale také kde, s kým, jak, kdy atd. hraje roli. Na konci vás pak čeká ještě 40 stránek receptů nejen na jídla, ale také na výrobu domácí kosmetiky a čistících prostředků, což vám pomůže eliminovat nálož toxinů z prostředí.

5 thoughts on “Recenze: „Jezte špínu“ aneb návod na to, jak uzdravit střevo

1. Zkuste zatím přečíst Radost z jídla od paní Strnadelove. Velmi podobný obsah i s návodem, jak a co tady v Čechách vařit, jak postupovat při nemocech přírodní cestou a jak ozdravit střevo.

1. Otázka je aktuálnost, samozřejmě čím aktuálnější je kniha, tím více informací, za posledních 5 let byl teprve opravdový boom v získávání informací o důležitosti mikrobioty a jak reaguje na jednotlivé potraviny či léčbu. Knihu jsem neviděla, ale snad někomu pomůže, já osobně volím i dle toho, jak moc autor cituje vědeckou literaturu a dokládá své informace, ale to je samozřejmě profesionální deformace (což znamená v češtině spíše kniha Zdravá střeva). Předpokládám, že máte asi nastudované jednotlivé knihy, není podle vás lepší ta Radost ze zdravých dětí?

2. Radost ze zdravých dětí nemá stejnou podstatu jako kniha, kterou popisuje Kasulka. Je o makrobiotice, tedy nedoporučuje maso, mléko a vejce, naopak doporučuje kompletní talíř (obiloviny kombinované s luštěninami).

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo